משלוח חינם בכל הזמנה מעל 199 ₪!
זמן משלוח 2-5 ימי עסקים

🏠 > מאמרים

טיפול בעזרת בעלי חיים: שיטות טיפול רגשי לילדים עם חיות

מהו טיפול בבעלי חיים? האם הוא מיועד רק לילדים או גם למבוגרים? מה ניתן להשיג באמצעות התרפיה הזו? על התהליך הטיפולי וסוגי התרפיות השונות, במאמר שלפניכם.

 

בשנות ה-40 של המאה ה-20, החלה להתפתח ההבנה כי מלבד הקשר הרגשי שיש לבני אדם עם בעלי חיים, המעניק להם אהבה ונחמה, יכול להתפתח קשר טיפולי המסייע להתמודד עם קשיים וחרדות. מאז ועד היום התחום התפתח רבות וניתן לראות בארץ ובעולם מסגרות טיפוליות לילדים ולמבוגרים, אשר מטפלות באנשים באמצעות בעלי חיים.

טיפול בעזרת בעלי חיים
טיפול בעזרת בעלי חיים

טיפול באמצעות בעלי חיים – מה זה?

טיפול רגשי בבעלי חיים נעשה באמצעות בעלי החיים הבאים בעיקר: כלבים, חתולים, סוסים, דגים, אוגרים ושרקנים, דולפינים, ציפורים ועוד. הטיפול מסייע להתמודד עם אתגרים נפשיים, קוגניטיביים וסביבתיים ונעשה באמצעות בעל החיים ומטפל – אל מול המטופל. מסתבר כי האינטראקציה החיובית עם בעל החיים, מסייעת למטופל להפחית מתח וחרדה, ויכולה לסייע באיזון הגוף וגם הנפש.

יש משהו בבעלי החיים הללו ובנוספים, אשר אינו מאיים, ידידותי, מתוק, נחוש לעזרה, ואנשים רבים חוברים מאוד לביטחון ולאהבה שהם מקבלים מבעלי החיים.

במה ניתן לטפל באמצעות תרפיה בבעלי חיים?

ניתן לבצע טיפול באמצעות בעלי חיים עבור אנשים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, עבור אנשים אשר נמצאים במצב של דמנציה, עבור אלו הסובלים מחרדה, דיכאון, ADHD ואף תסמונת דחק פוסט טראומטית, סכיזופרניה, וייתכן גם שטיפול זה יכול לסייע לנגמלים מסמים. לתהליך של טיפול בבעלי חיים פונים לילדים ולמבוגרים כאחד, ואף בני הגיל השלישי. הטיפול יכול להתבצע באופן פרטני וגם בקבוצה.

האם טיפול בחיות דורש הכשרה מקצועית פורמלית?

בהחלט. טיפול בעזרת בעלי חיים דורש הכשרה לימודית מקצועית ורשמית. ישנם מוסדות בישראל אשר מציעים לימודי תעודה בתחום. לדוגמא המכללה האזורית צפת מציעה קורס רכיבה טיפולית, המכללה האקדמית כנרת מציעה קורס כלבנות טיפולית. בנוסף יש את מכללת אורנים, מכון מגיד, בית ברל ומסגרות מצוינות נוספות ללימוד התחום.

חלק מהמטפלים העוסקים בתרפיה באמצעות בעלי חיים נעזרים בתחום זה כהכשרה נוספת להכשרות קיימות, וחלק מגדירים את התחום כעיסוקם הראשי.

טיפול רגשי לילדים עם חיות
טיפול רגשי לילדים עם חיות

כיצד מתבצע התהליך הטיפולי?

התהליך הטיפולי של תרפיה בעזרת בעלי חיים מתרחש באמצעות בעל חיים ומטפל, כשלפגישה הטיפולית ישנה מטרה כלשהי, הישג שאותו רוצים להשיג בהיבט גופני, רגשי, נפשי, והמטרה יכולה כמובן להתפרס על פני מספר פגישות. בתחילת הדרך שואף המטפל להכיר את המטופל ולקבל מדד לגבי מידת היכולת והנכונות של המטופל לטיפול באמצעות בעל החיים.

כאשר מדובר בטיפול בבעלי חיים לילדים, הטיפול יכול לסייע לילד/ה ללמוד ולרכוש מיומנויות חדשות, באמצעות הקשר עם בעל החיים. התנהגותו והתנהלותו של בעל החיים היא מסגרת ובסיס לילד ללמוד מהן רבות על החיים כגון תקשורת עם הסביבה, התנהלות עצמאית ואף שמירה על היגיינה. הילד לומד מהחיה, מחקה אותה ובאמצעות המטפל יכול להתבונן בחיה כמודל שמאפשר לו לאמץ את הכלים לחייו ולהתנהלותו.

גם האכלה וניקוי של בעל החיים וסביבתו עשויים ללמד רבות את המטופלים, ילדים ומבוגרים. כאשר המטופל מבין כי החיה תלויה בו על מנת לקיים אורח חיים טוב ומיטיב, קל לו יותר “לצאת מעצמו”, לקחת אחריות ולחזק את המוטיבציה האישית שלו ואת האחריות האישית שלו.

פיתוח מיומנויות תקשורת

אחד התחומים בהם ניתן להיעזר באמצעות תרפיה בבעלי חיים הוא נושא התקשורת הבין אישית והתקשורת עם הסביבה. לעיתים, על מנת להתקרב לבעל החיים, פיזית ורגשית, יש ליצור עימו קשר. כיצד נוצר הקשר? מה מידת המגע המתאפשרת והמומלצת? עד כמה נדרשת הקשבה לבעל החיים? כל אלו שאלות שאפשר להשיב עליהן באמצעות הטיפול אשר יכול לסייע למטופל לשפר את יכולות התקשורת הבין אישית שלו עם הסביבה בכלל ועם אנשים “אחד על אחד” בפרט.

מה הקשר בין ויסות לבין טיפול רגשי לילדים עם חיות?

הפרעה בוויסות חושי היא בעצם הפרעה ביכולת להעביר ולפרש מידע מהגוף ומבחוץ, הנוגעת לחושים ולמערכת העצבים. כולנו וגם ילדים מתבקשים להתמודד עם ויסות רגשי במהלך היום, כשעומדים מולנו גירויים. לדוגמא, תלמיד בבית הספר אמור להצליח להתגבר על גירויים כגון רעשי רקע, רעב, עייפות והסחות דעת, ולהמשיך להתרכז בשיעור. תלמיד בעל קושי בוויסות רגשי עשוי למצוא עצמו באתגר אל נוכח הגירויים הללו. מה הקשר בין זה לבין תרפיה באמצעות בעלי חיים? ניתן לטפל בילד עם קושי בוויסות חושי באמצעות בעלי חיים, כך שהילד יוכל לדוגמא להתנסות וללמוד לעדן את המגע שהוא מעניק לבעל החיים, בהתאם לתגובה של בעל החיים

רווחה נפשית עבור המטופלים

מחקרים מראים כי קשר יומיומי ומתמשך עם בעלי חיים תורם לרווחה הנפשית, כמו גם קשר עם בעלי חיים במסגרת טיפולית. במהלך התרפיה, המטופל יוצר קשר עם בעל החיים, קשר שמסייע לו לעבד את הרגשות והתחושות שלו, את מה שעובר עליו, בתהליך שנעשה באמצעות המטפל. טיפול באמצעות בעלי חיים מסייע למטופל להתמודד עם התנהגויות אלימות ואגרסיביות, כמו גם עם התנהגויות המפגינות אדישות ואפאטיות. בחיה עשויות להתעורר רגשות ותחושות כגון תסכול, דחייה ותחרות, והן בהחלט מסייעות למטופל להביא לידי ביטוי תחושות דומות שמתקיימות אצלו, ובעזרת המטפל הן יכולות להיות מטופלות.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים יכול להעניק למטופל חוויה, למידה והשגה של קשר משמעותי, של אהבה נקייה, של נתינה, ושל מגוון חוויות הצלחה אשר מחזקות את המטופל ואת הביטחון העצמי שלו. זה יכול להיות באמצעות האכלה, באמצעות אילוף כלב לדוגמא, ובאמצעות כלים רבים נוספים המעניקים תחושת שייכות ואחריות אישית למטופל.

הקשר עם בעל החיים מסייע לילד או למבוגר המטופלים להזדהות עם החיה, לעבד את מה שעובר עליהם באמצעות המטופל באופן מדהים. לדוגמא, נער הסובל מדחייה חברתית יכול להזדהות עם בעל חיים שנמצא כרגע לבד או ללא חברים, ללא אימו.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

אהבתי

אהבתי טוען...
עגלת קניות שלי0
אין מוצרים
המשך בקניות
0
חנות חיות קרוב לטבע

לקוחות יקירים, התגלתה בעיה קטנה באתר בגלישה במחשב בלבד.
צוות האתר עמלים כדי לפתור אותה במהירות.
במידה ונתקלתם בבעיה שלא ניתן ללחוץ על מוצרים ו/או שלא נפתח אפשר לעשות F5 (רענן) ולהמשיך מאותה נקודה.
אתכם הסליחה והמשך קנייה מהנה. (נוחה)

אל תחמיצו את המבצעים שלנו! 👇🏻

אנחנו לא שולחים ספאם!